środa, 18 stycznia 2017

7 fatalnych nawyków chronicznie nieszczęśliwych ludzi

Szczęście trudno zdefiniować, dla każdego oznacza coś innego.

Co innego nieszczęście. Je bardzo łatwo określić.
Od razu zauważymy, gdy ktoś jest nieszczęśliwy i tak samo szybko zorientujemy się, że sami jesteśmy w takim stanie. Badania podkreślają, że według badań to właśnie nasze nawyki i sposób myślenia w połowie wpływają na poczucie szczęścia.

Czego więc nie robić, by nie czuć się nieszczęśliwym?


Tak naprawdę nasze okoliczności życia, takie jak zarobki, rodzina, dom czy praca, mają o wiele mniejszy wpływ na nasze poczucie szczęścia niż nasza mentalność. Badania wskazują, że osoby zarabiające najwięcej - ponad 10 mln dolarów rocznie - są tylko odrobinę szczęśliwsze niż przeciętny Kowalski, który dla nich pracuje!
Z kolei z badań Uniwersytetu Kalifornii wynika, że genetyka i warunki życia odpowiadają tylko za ok. 50 proc. poczucia szczęścia - reszta to kwestia mentalności i nawyków. Jednocześnie nieszczęście powoduje, że wpadamy w pewien cykl, który nie tylko powstrzymuje nas przed osiąganiem sukcesów, ale wręcz umacnia w nas poczucie nieszczęścia.


Jak wyjaśnia specjalista, niektóre nawyki są dla nas bardziej szkodliwe niż inne - oto te, które najsilniej budują w nas poczucie nieszczęścia:


1. Czekanie na przyszłość 

Powtarzanie sobie "będę szczęśliwy, gdy..." to jedna z najprostszych dróg do tego, by popaść w nieszczęście. Nie ma znaczenia, jak skończysz to zdanie, bo zawsze kładzie ono zbyt duży nacisk na warunki życia, ale poprawa tych warunków wcale nie prowadzi do szczęścia. Dlatego ekspert radzi, by nie tracić czasu na robienie czegoś, o czym i tak wiemy, że na koniec nie ma wpływu na nasz nastrój. Zamiast tego skup się na byciu szczęśliwym w obecnej chwili, bo nie masz żadnej gwarancji przyszłości.


2. Spędzanie zbyt dużej ilości czasu na próbie pozyskania rzeczy 

Osoby żyjące w skrajnej biedzie odnotowują znaczny wzrost szczęścia, gdy polepszają się ich warunki finansowe, ale... zjawisko to zanika przy zarobkach 20 tys. dolarów rocznie i większych. Tak ustalili amerykańscy uczeni. Poza tą kwotą pieniądze nie czynią nas szczęśliwymi.
Jeśli wyrobisz w sobie nawyk gonienia za rzeczami, prawdopodobnie będziesz nieszczęśliwy - z dwóch powodów. Po pierwsze, szybko się okaże, że gdy już dostajemy rzecz, którą chcieliśmy, nie przynosi ona nam tyle szczęścia, ile się spodziewaliśmy, więc... jesteśmy nieszczęśliwi. Po drugie, często potem odkrywamy, że zyskaliśmy tę rzecz kosztem czegoś, co naprawdę mogło nas uszczęśliwić - spotkania z przyjaciółmi, czasu z rodziną, realizowania swojego hobby.


3. Siedzenie w domu 

Specjalista wyjaśnia, że gdy czujesz się nieszczęśliwie, kuszące jest unikanie innych ludzi, ale to jeden z największych błędów, jakie można popełnić. Socjalizacja, nawet jeśli nie daje nam radości, świetnie działa na nastrój. Dlatego zamykanie się w domu, gdy jesteśmy smutni, to jeden z nawyków niszczących w nas poczucie szczęścia.
Jeśli zorientujesz się, że nieszczęście czyni cię antyspołecznym, zmuś się do wyjścia - od razu poczujesz różnicę, gdy spędzisz trochę czasu z ludźmi.


4. Postrzeganie siebie jako ofiary 

Nieszczęśliwi ludzie stawiają się domyślnie na przegranej pozycji - uważają, że życie jest ciężkie i poza ich kontrolą. W skrócie: przekonują, że życie próbuje im dokopać i nic z tym nie mogą zrobić. Zasadniczym problemem takiego podejścia jest fakt, że wzmacnia ono poczucie beznadziei i bezradności, co przekłada się na znacznie mniejszą skłonność do podjęcia jakichkolwiek działań. Im bardziej więc wierzymy, że życie się na nas uwzięło, tym mniej zdolni do zmiany tego stanu będziemy.
Każdy ma prawo czuć się nieco zdołowany raz na jakiś czas, ale ważne jest, by nie pozwolić wpłynąć takim uczuciom na nasze postrzeganie świata: Nie jesteś jedyną osobą, której przydarzają się złe rzeczy i masz kontrolę nad swoją przyszłością tak długo, jak masz wolę do podjęcia działań.


5. Pesymizm 

Jedno z najlepszych paliw dla nieszczęścia. Pesymizm nie tylko destrukcyjnie wpływa na nasz nastrój, ale działa też jak samospełniająca się przepowiednia.
Jeśli oczekujesz złych rzeczy, to zwiększasz prawdopodobieństwo natrafienia na coś złego. Pesymistyczne myśli są trudne do pozbycia się, dopóki nie uświadomisz sobie, jak bardzo są nielogiczne. Zmuś się do spojrzenia na fakty i zobaczysz, że sprawy nie mają się tak źle, jak się wydaje.


6. Narzekanie 

Mózg uwielbia efektywność i nie chce wykonywać więcej pracy, niż musi. Dlatego, kiedy powtarzamy jakąś czynność, na przykład narzekanie, neurony rozgałęziają się w stronę innych neuronów, by ułatwić przepływ informacji. Dzięki temu w przyszłości powtarzamy daną czynność o wiele łatwiej - i dokładnie tak jest z narzekaniem, które określa się jako "utwierdzające negatywne przekonania". Często narzekanie przeprogramowuje twój mózg tak, by w przyszłości było to łatwiejsze. W efekcie po jakimś czasie odkryjesz, że łatwiej ci być negatywnym niż pozytywnym, niezależnie od tego, co się wokół ciebie dzieje. Narzekanie staje się twoim "domyślnym" zachowaniem, co wpływa na odbiór twojej osoby u innych. To jednak nie wszystko. Według badań naukowców narzekanie zmniejsza hipokamp - część mózgu odpowiedzialną m.in. za rozwiązywanie problemów, inteligencję i pamięć. To głównie ten obszar jest niszczony przez chorobę Alzheimera. O ile więc powiedzenie komuś, co nas faktycznie dręczy, może mieć zbawienne skutki terapeutyczne, o tyle regularne narzekanie po prostu niszczy mózg i do tego inni ludzie mogą nas nim zarazić.


7. Porównywanie się z "Kowalskimi"

Zazdrość jest niekompatybilna ze szczęściem, więc jeśli nieustannie porównujesz się do innych ludzi - czas przestać!
W pewnym badaniu większość uczestników przyznała, że nie będzie miała problemu z obniżką zarobków, ale tylko jeśli wszyscy inni też będą zarabiać mniej. Wystrzegaj się takiego myślenia, bo ono nie uczyni cię szczęśliwym, a może przynieść odwrotny efekt. Porównywanie się do innych jest zgubne także dlatego, że zawsze trafi się jakaś większa ryba - nigdy więc nie dobijemy do szczęśliwej przystani, bo zawsze ktoś będzie miał więcej.
Dlaczego warto zmienić nawyki?
Zmiana nawyków życiowych to jeden z najważniejszych elementów bycia szczęśliwym i najlepsze, co możemy dla siebie zrobić. Ale jest to ważne również z innego powodu: wzięcie szczęścia w swoje ręce sprawi, że wszyscy inni dookoła też będą szczęśliwsi :)

Powodzenia! :)